lördag 1 mars 2014

Enkel virkbeskrivning: Solhatt av fasta maskor




Jag har aldrig virkat förut. Eller, jag har virkade en sjal för några år sedan men jag minns inte hur och jag vet inte var den är så det räknas inte. Nu fick jag ändå lust att testa på att virka men kände inte att något av de mönster jag hittade var tillräckligt enkelt eller var något jag var intresserad av så jag testade mig fram och gjorde denna solhatt med hjälp av mina mattekunskaper. Ganska bra för ett första försök måste jag erkänna att jag tycker och om jag kan så kan du också!

Mössan är enbart gjord av fasta maskor (fm) så du behöver bara kunna det så projektet är prefekt för dig som vill känna på att virka eller kanske introducera ett barn till hantverket. Dessutom går det väldigt snabbt och det gillar vi!


Material

  • Garn
För denna använde jag garnet Molly som finns på Panduro, Slöjd-Detaljer och säkert många andra butiker, det är ett jättebra nybörjargarn som är billigt och finns i många färger. Jag använde exakt 2 nystan till denna (100 gram totalt) men om du inte har lätt att köpa mer om det behövs så skulle jag köpa 3 direkt för det var verkligen bara några meter kvar av mitt garn när jag kände mig nöjd och det är tråkigt att inte kunna göra klart.  Kostar ca 17 kr/nystan.

Det är allt! 


Verktyg

  • Virknål, 7 mm
  • Garnnål för att fästa trådar
  • Sax
Virknål kan du köpa nästan var som helst känns det som. Hobby-, tyg- och en del matvaruaffärer, second hand butiker och butiker som Rusta, ÖoB och TGR brukar ha det. Hemtex, Åhléns och liknande har möjligtvis också det.


Instruktioner

Det här är alltså hur jag gjorde mössan och inte något genomtänkt mönster men enklare än så här kan det knappast bli. 

Steg 1. Mät ditt huvud. Varje maska är ungefär 1*1 cm och därför blir det lagom att virka mössan i lite fler maskor än ditt huvuds omkrets. 

Steg 2. Börja virka från toppen som ska vara en platt cirkel. För att börja en sådan gör du först en ögla och sedan 6 stycken luftmaskor och sedan fästa dem med en smygmaska. Utöver detta (och allra sista maskan som också är en smygmaska) så kommer vi bara göra fasta maskor.

Steg 3. Virka toppen av mössan. Om du minns din matte så vet du att skillnaden i omkrets för en cirkel av radie n och n+1 är 2pi vilket är ungefär 6. För att få en platt cirkel av virkningen så måste du alltså öka antalet maskor varje varv med 6 maskor (Vem säger att matte inte är användbart?). Det ger att första varvet så gör du två fasta maskor i varje maska, andra varvet gör du 2 maskor i varannan och 1 i varannan och så vidare. Fortsätt att öka med 6 maskor per varv tills du kommit upp i ungefär omkretsen av ditt huvud.

Steg 4. Virka cylinderdelen av mössan. Naturligtvis så följer att om vi inte ökar antalet maskor så kommer virkningen att bli en cylinder vilket är precis vad vi vill ha nu. Alltså ska du fortsätta att vika fasta maskor utan att öka antalet maskor tills du känner att mössan är lagom lång. Se till att testa då och då. 

Steg 5. Virka kanten. För kanten så följde jag samma princip som för toppen av mössan, nämligen att jag ökade på med 6 maskor per varv till jag kände mig nöjd, det räckte med ett par stycken.

Steg 6. Fäst tråden. Gör en smygmaska in i resten av mössan för att dölja den sista utstickande maskan och fäst tråden. Sy in alla eventuella trådar från garnbyten. Klart!




Tips!

Experimentera gärna med att byta till olika färger och dekorera med band eller virkade blommor. 
Den här går jättebra att göra av restgarn om du har kvar Molly sedan andra projekt vilket är anledningen till att jag gjorde denna till att börja med. 

Lycka till med virkningen!  

1 kommentar: